måndag 8 februari 2016

Meatfree mondays

Jimmy fick ett infall för snart ett år sen, och tyckte att vi kanske skulle äta vegetarisk middag en gång i veckan. Jag, som i alla år lobbat för att ha veggomat lite då och då, men inte vunnit gehör, gjorde som många kvinnor före mig gjort. Dvs tittade beundrande på min man och sa 'vilken god idé, käre make!' (Typ. Eller så sa jag, 'äntligen, trögoxe!'. Ni kan få gissa! :-) ).
Hur som haver, så är det iaf så det är numer på måndagar här. Och det är roligt, bla därför att det tvingar mig att göra lite annan mat än vanligt. Jag är som bäst i grenen klassisk husmanskost, och faller därför lätt in i den. Och det händer att jag 'fuskar', och lagar nån gammaldags vegetarisk rätt (oftast soppa) när idéerna tryter. Men oftare så blir det nåt lite annorlunda mot det gamla vanliga. Indiskt är tacksamt, då många recept där ifrån ju är vegetariska, och alla kryddor gör det lätt att 'få till' rätterna. Men idag blev det något alldeles egenkomponerat. Grillade grönsaker, halluomi, couscous och en kikärtssallad med  varma kryddor och balsamico. Till det myntayoghurtsås. Det blev så bra, och jag känner mig så nöjd med hela grejen. Det är roligt att tänka lite nytt, och jag gillar ju verkligen grönsaker, så ofta tycker jag ju att det är väldigt god mat dessutom. Och så är det klimatsnällt och billigt!
Ibland tror jag Jimmy kan sakna köttet även på måndagar. Men han vet vems idén var. Och jag kommer inte sluta! :-)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar