lördag 23 januari 2016

Mina nya flickor

Fick ju som nämnt två klänningar av Ingela från Beyond retro när vi var iväg. Har hittills aldrig hittat nåt där, men nu rasslade det till! Den högra äldre hemsydd i stadigt bomullstyg. Modellen är sent fyrtiotal/tidigt femtiotal och den känns ärlig, okonstlad och rejäl. Söt, men inte märkvärdigt och tyget är maximalt utnyttjat på alla håll. En vardagsklänning från verkligheten.
Det andra är istället amerikansk konfektion. Den är oxå i bomull, men tunnare, med mer vågade mönster och detaljer. Kräver sin bullet bra och känns lite kaxigare, lite modernare. Vilket den också antagligen är. Både jag och den brittiske expediten trodde sent femtiotal, mot sextio.  (Förresten! En brittisk kille som länge och gärna pratade på, om vintagekläder. Gissa om Lotta dog en liten smula! Jag minns ärligt talat inte hur han såg ut, men språket är ju det som räknas.)

Båda är hur sin helst underbara, och extra roligt är det eftersom jag önskat mig just femtiotalsklänningar till sommaren. Nu väntar vi bara på våren, jag och de nya damerna!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar