fredag 24 juni 2016

Bloggar, Instagram och annat lärorikt!

Hade en diskussion på jobbet häromdagen. En kollega kunde inte alls förstå vad det roliga ned att läsa en blogg var. Men liksom. Vad de äter och så? Nä, inte såna. Mer såna med ett tema. Tex gamla kläder. Men hur mycket finns det att att skriva om gamla kläder egentligen? Ok...... Och där dog liksom diskussionen ut på nåt sätt. För långt ifrån varandra, kort sagt.

Men den bet sig fast i mitt huvud. Jag har processat den en del sen dess och funderat. Grejen var, att känslan den efterlämnade var att hon var lite bättre än jag. För att hon inte hade detta ytliga intresse. MEN. Jag tycker det är motsatsen till ytligt!! Förr köpte jag damtidningar som Amelia ibland. För avkoppling och lättsamt nöje. De, om något, är ju ytliga. Allt ska i princip passa alla och ämnena blir därför alldagliga. Numer, när min underhållning istället är digital, kan jag nischa mig mot just mina intressen. Jag får en fristad från modern skönhetshets. Jag får inspiration och idéer, och framför allt. Jag lär mig massor! Även om sånt jag inte specifikt valt att rikta mig mot. Därför att människor oftast har flera intressen. Och mycket hamnar därför i ens flöden helt apropå.
Av just en sån slump vet jag nu att den här pionen som jag för två år grävde upp utanför en ödestuga hemma hos Anders, och som jag idag för första gången kunnat plocka in en första blomma från, förmodligen är en Chestine Gowdy. Ovanlig nuförtiden, men populär på 30/40-talet. Detta därför att en tjej, vars insta jag följer på grund av hennes retrosömnad, också råkar vara trädgårdsmästare.

Så. Nästa gång jag har en liknande diskussion tror jag att jag ska sticka ut  hakan och svara; för att man blir så jäkla allmänbildad av det! :-)

Två bilder. Bara för att jag är så sjukt lycklig att äntligen ha pioner i min trädgård!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar