torsdag 19 februari 2015

Med ålderns rätt

På en loppis i Falkenberg,  i en hylla bland begagnade löpare från nittiotalet och små virkade dukar i syntetgarn fångade något mitt öga. Och som jag oftast fattar snabba beslut följde något med mig hem. För några tior, typ. Väl hemma närgranskade jag och insåg att min duk/sjal /halskläde (?) är märkt med 4 snirkliga intialer och dekorerad med ett utsökt broderi  i mörknad guldtråd. Utsökt är också duken. I tunnast material ( silke? linne?  bomull? ) med en skir spets fästad med nästan osynligt små stygn. Och så är den daterad. 1838. Smaka på det!  För nästan 200 år sedan satt en kvinna (kan man våga anta) och sydde dessa ministygn, gjorde dessa metalltrådsbroderier, vävde väl sannolikt också tyget. Massor av tid har jag suttit och funderat över den. Jag kan så lite om handslöjd och material. Men jag vill veta mer. Får väl bli en tur till textilmuseet med min gamla vän för konsultation nån dag.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar