måndag 30 mars 2015

Vikten av traditioner

När jag var liten önskade jag HETT att jag hade en Bullerbybarndom. Ett sånt där förutsägbart traditionstyngt liv där allt alltid var lika vid varje jul/påsk osv.
Men min mamma är ganska modern. Hon gör lite som hon känner för och det där med traditioner tar hon lätt på.
I mig har detta som vuxen blandats till en sammansmältning som innebär att det inte måste vara lika år från år, men att jag är väldigt noga med att ta till vara och göra en grej av....Well, i princip alla tillfällen att fira!
Och detta i sin tur gör att mina barn har världens hajp kring allt sånt.(Fast jag klagar inte.  Det enda negativa med det är att man inte får släppa taget och strunta i det nån gång. Men ärligt,  som om att! ?)

Så, när vi gick hem från bussen, berättade jag för barnen att jag påskpyntat. Och de blev alldeles glada och till sig och 'åh, undra hur det ser ut'! Berättade att deras pynt står framställt i deras rum så får de pynta som de vill där.  Så sa jag att det finns en godisgömma i fönstret och att man får ta tre om dagen under påsklovet och idag, och då visste lyckan inga gränser. När vi kom hem gick de tillsammans runt och inspekterade allt och kommenterade färger och blommor och påminde sig de små häxorna och kycklingarna från förra året. Sedan gick vi ut och dekorerade en buske i trädgården med ungefär hundra fjädrar tillsammans. Ganska Bullerbyigt ändå! 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar